Als arts had ik één verplichte gouden regel voor specialisten in opleiding: ‘check eerst de vitale parameters van jouw patiënt, de anamnese komt later’. Daarom gebruikte ik als kapstok een zelf aangepaste versie van het traumaprotocol, nl. ABCDE waarbij ik de E veranderde naar enteral nutrition (i.p.v. exposure).
A = airway (Is de luchtweg vrij m.a.w. stikt de patiënt niet?)
B = breathing (Heeft de patiënt een normale ademhaling?)
C = circulation (Hoe is de polsslag en bloeddruk van de patiënt?)
D = disability (Heeft de patiënt neurologische uitval?)
E = enteral nutrition (Neemt de patiënt voldoende kcal op?)
Ik volg de ABCDE-aanpak nog steeds. Niet meer als arts, wel als fulltime ondernemer. Een bedrijf kan namelijk maar gezond blijven en groeien als volgende cruciale zaken HELDER zijn.
A = Zijn de luchtwegen vrij in het bedrijf? Zijn er blokkages? Zo ja, waar dan? Bij het product zelf? De klant? De marketing of sales? Of bij de ondernemer?
B = Ademruimte door in vrijheid verbonden te zijn met het ondernemersbestaan. De vrijheid om hard en veel te werken. Voor mij vraagt deze vrijheid discipline om te ontspannen. Zo ben ik extra creatief tijdens het sporten. Sport is geen tijdverlies, maar winst.
C = De missie en visie zijn het cardiovasculaire deel van het bedrijf. Klopt dat hart niet zoals het moet, dan komt het bedrijf onder een enorme stress te staan en is beschadiging niet ver af.
D = Naast de neurologische status checkte ik als intensivist ook de pijnscore. In mijn onderneming wil ik vnl. inzicht over de pijnpunten bij de klant. Waar worstelt de klant, zijn team, de organisatie mee? Is een paracetamol voldoende of is er meer aan de hand?
E = De klanten zijn de voeding van het bedrijf. Zonder klanten is er geen bedrijf. Zo simpel is het. Hun ‘feed’back is van absoluut levensbelang om een bedrijf te laten groeien.
Ook een artsenpraktijk is geëvolueerd naar een bedrijf waarbij patiënten klanten zijn, als klant willen behandeld worden en de arts ondernemer is. Zijn de vitale parameters in jouw praktijk helder? Zijn er blokkages? Is de visie en missie helder? Wat zijn de pijnpunten en de feedback? Met een kritische blik kan de praktijk gezond blijven, groeien en een broeihaard zijn van ‘good vibes’.
‘Een arts wil inzicht in de vitale parameters van zijn patiënt, een ondernemer wil helderheid rond de gezondheid en de groei van zijn bedrijf.’